A városkártya egy olyan okos média, amely mögött különböző kedvezmények, jogosultságok, pontgyűjtés vagy akár készpénzmentes fizetési szolgáltatás állhat a városi élet hétköznapjaihoz kapcsolódó területeken (pl. könyvtárak, boltok, közlekedés, múzeumok stb.), ezeket a különböző városhasználati szolgáltatásokat egységes platformra kapcsolva és technologizálva, a városkártya rendszer egy jól definiálható, rugalmasan bővíthető, változtatható megoldásként jelenik meg. Minden, a városkártya-rendszerben elérhető funkció személyenként egyetlen fizikai kártyához kapcsolva jelenik meg a felhasználói oldalon.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által kidolgozott – iparági egyeztetésen átesett – Városkártya Modell alkalmazásával biztosított az átjárhatóság lehetősége más hasonló rendszerekkel, városon belül és országosan is.
A Városkártya Modell létrehozásának kiemelt céljai a helyi szolgáltatások előnyben részesítése, a helyi lakossággal a kapcsolat erősítése, a helyi vállalkozások támogatása, valamint a városi arculat határozott megjelenítése. A rendszer kialakításakor cél, hogy lehetőség legyen külső szolgáltatók bevonására, valamint a használatról és az üzemelésről statisztikai adatok gyűjtésére. Elvárás továbbá, hogy a városkártya és a már létező (megújulás alatt álló) városi mobil applikáció, valamint honlap egymással összekapcsolható legyen. Tekintve, hogy új rendszer kiépítése történik, új megoldások is létesíthetők, nem szükséges minden esetben a jelenlegi csatornák használata.
A városkártyarendszer funkciói között egyaránt szerepelnek rövidtávon megvalósítható (országos rendszerhez kapcsolható vagy kifejlesztés alatt lévő háttérrendszerrel kialakítható) és háttérrendszer-fejlesztés után, középtávon megvalósítható funkciók.