18/03/2025

Digitális ökoszisztéma - A fenntarthatóság és versenyelőny szimbiózisa

Közkeletű kifejezéssel win-win helyzetnek mondhatjuk a mobilfizetési tranzakciók hazai elterjedését szolgáló platform kiépülését – amely amellett, hogy megkönnyíti a vállalatok közötti és a fogyasztói interakciókat - az elmúlt évtizedben nemcsak a fenntarthatóság különböző dimenzióira volt jelentős hatással, hanem a résztvevő gazdasági szereplők versenyképességét is jelentősen elősegítette. A 2014-ben indult országos platform, mely a kezdetekben alapvetően a parkolás és úthasználati jogosultság elektronikus igénybevételét biztosította, mára olyan ökoszisztémává nőtte ki magát, amely 144 értékesítési partner szolgáltatásait 56 viszonteladó bevonásával fenntartható módon teszi elérhetővé, s a rendszert folyamatosan, közösen optimalizálva, építve több millió ügyfelet szolgál ki.

Fenntartható digitalizáció: a környezetbarát növekedés kulcsa

A növekedés töretlen ütemét jól mutatja, hogy – évente átlagosan 35%-ot emelkedve – a platform forgalma majdnem húszszorosára (4,3 milliárd forintról 80 milliárdra), a vásárlási tranzakciók darabszáma pedig kilencszeresére (8,5 millióról 73 millióra) nőtt a kezdetekhez képest. A pandémiát követően ugrásszerű növekedést produkált a rendszer: nemcsak visszatért az azt megelőző, kiegyensúlyozott növekedési pályára, hanem valóban kilőtt mind a felhasználók számában, mind a tranzakciók darabszámában, mind a teljes forgalom tekintetében. Emellett a szolgáltatások köre is bővült: 2019-ben jelent meg a Közlekedési Mobiljegy szolgáltatás, mely napjainkban a teljes platform mindegy harmadát teszi ki forgalom és vásárlási darabszám arányában, Rendkívül gyors (pár hetes) országos kiterjesztésével pedig elvitathatatlan szerepet vállalt a járványhelyzet idején a közösségi közlekedésben használt jegyek és bérletek zavartalan, készpénzmentes megvásárlásában és érvényesítésében.

Sikeres ökoszisztéma modell: tíz évnyi bizonyíték

A csatlakozott szolgáltatók és viszonteladók számára ez a digitális infrastruktúra nemcsak fenntarthatóbb működést alapoz meg például a papíralapú adminisztráció kiváltásával, hanem jelentős költségmegtakarítást, hatékonyságnövekedést és ezáltal mérhető piaci versenyelőnyt is jelent. Az automatizált folyamatok, az adatelemzésre épülő döntéshozatal csökkenti az adminisztratív terheket, gyorsabb ügyfélkiszolgálást, hatékonyabb folyamatokat, ezáltal alacsonyabb működési költségeket és magasabb bevételi szintet eredményezhet – mindezt az ügyfélélmény javításával. A rendszer által folyamatosan rendelkezésre álló statisztikák nem csak ellenőrzési célokra alkalmasak, hanem megfelelő kontextusba helyezve működéstámogatási, költség- és bevételkalkulációs eszközök lehetnek. A platform részeként a piaci pozíció erősítése is megvalósul, hiszen könnyebb és egyszerűbb a piacra jutás, és ezáltal a szinte azonnali, nagy számú ügyfélelérés, illetve az ügyfelek és végfelhasználók számára is egyre vonzóbb a gyors, papírmentes, digitális megoldás.

Bevonódás és fenntarthatóság: növekvő elérési potenciál

A digitális platform elősegíti a pénzügyi és technológiai edukációt, valamint támogatja az inkluzivitást, mivel szélesebb rétegek számára teszi elérhetővé a korszerű megoldásokat az alacsony belépési korlát biztosításával. A 7 milliós ügyfélelérés azt mutatja, hogy egyre többen részesülhetnek ezekből az előnyökből, valamint a szolgáltatók számára is hatalmas elérési potenciált, lehetőséget jelent. A környezeti fenntarthatóság támogatásának fontos mutatószáma, hogy a rendszerben 10 év alatt lezajlott 404 millió (!) vásárlási tranzakció által a készpénz- és papírhasználat csökkentésével-kiváltásával a hagyományos értékesítési formához képest 23 ezer tonna CO2 egyenérték megtakarítás valósult meg.

Kisebb lábnyom, nagyobb érték: a jövő digitális üzleti modellje az ökoszisztémában részt vevő partnerekkel együtt közösen elért eredmények jól mutatják a digitális megoldások hatékonyságát és hosszú távú potenciálját. A jövőben a további innovációk és fejlesztések, szolgáltatások és funkciók még inkább elősegíthetik ezt a folyamatot, erősítve a fenntartható gazdasági növekedést és a társadalmi jólétet.

 

 

Források:

Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (nmzrt.hu) – Fenntarthatósági jelentés

5 Best practices for monetizing esg and sustainability
How Businesses Can Monetize the Green Revolution
How to Make Money by Going Green
Monetizing Sustainable Innovations

ÜZENJEN NEKÜNK

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram